Varje resa har förmågan att koppla samman oss. Kraften att föra oss och världen framåt. Därför har vi åtagit oss att minska vår påverkan på den planet vi älskar att utforska, genom hållbara innovationer och en lång tradition av att designa produkter som är hållbara och byggda för att hålla.
Upptäck vårt engagemang för hållbarhet nedan.
PRODUKT
INNOVATION SOM FÖR BRANSCHEN FRAMÅT
I över ett sekel har Samsonite varit en ledande aktör - banbrytande med det första spinnerbagaget med fyra hjul och trepunktslåsningssystem - och ledande inom hållbarhet. Men vi stannar inte där.
Våra team är engagerade i att identifiera innovationer som bidrar till att minska vår miljöpåverkan. Genom att utveckla bagagekollektioner i begränsad upplaga som visar upp våra senaste upptäckter ger vi upphov till nya idéer för framtida genombrott.
Ett exempel på detta är vår begränsade utgåva Proxis Circular, som lanserades 2025 och är tillverkad av minst 60% biocirkulära och återvunna material. För första gången har vi använt återvunnen matolja, insamlad från restaurangkök, för att skapa det ultralätta och slitstarka Roxkin™-materialet som utgör det yttre skalet på denna produkt.

HÅLLBARHET SOM HÅLLER HELA VÄGEN
Den mest hållbara produkten är den som varar länge. Därför har det alltid varit en del av vårt arv att skapa produkter som kombinerar hållbarhet, hög kvalitet och funktionalitet.
Våra produkter genomgår noggranna tester för att säkerställa att de kan stå emot de påfrestningar som uppstår vid användning och för att bevisa deras långvariga tillförlitlighet. Många av våra tillverkningspartners har egna laboratorier där väskor och skal utsätts för en rad rigorösa tester för att säkerställa att produkterna uppfyller våra specifika krav.

Falltester:
Bagaget kyls ned till extremt låga temperaturer, belastas med vikter och släpps upprepade gånger från olika höjder på hjul och skal för att testa dess motståndskraft mot stötar.

Test av dragkedjor:
Dragkedjorna öppnas och stängs tusentals gånger för att säkerställa deras hållbarhet och livslängd.

Test av hjul:
Resväskor rullas över ojämna ytor under flera kilometer för att testa hjulens uthållighet och prestanda.

Test av handtag:
Axelband, väska och draghandtag på väskor och koffertar utsätts för upprepade lyft och drag för att utvärdera deras styrka och hållbarhet.

Temperatur- och luftfuktighetstester:
Produkterna testas under extrema temperaturer och olika luftfuktighetsnivåer för att utvärdera materialens hållbarhet och motståndskraft i varierande miljöförhållanden.

Tumble-tester:
Resväskan placeras i en stor roterande maskin där den rullas över trä- och metallhinder för att simulera de påfrestningar som uppstår vid bagagehantering under resor.
ADVANCING REPAIRABILITY
Vi har erbjudit reparationstjänster sedan 1976 för att våra kunder ska kunna förlänga livslängden på sina produkter.
Vi strävar efter att ytterligare förbättra reparationsmöjligheterna för våra produkter. Vi tar hänsyn till reparationer i designen av våra produkter, använder fler självreparerande komponenter, säkerställer att delar från olika kollektioner passar bättre ihop och använder material som är lättare att demontera, såsom clip-in-delar eller skruvar istället för nitar. Som en del av våra omfattande produktgarantier, som täcker både material och produktion, erbjuder vi nu reparationstjänster i cirka 70 länder världen över, inklusive i många av våra butiker.
Vill du veta mer om reparationsmöjligheterna för din produkt, inklusive kostnader, kan du besöka vår reparationssida nedan:

MER HÅLLBARA MATERIAL
Vi utvecklar kontinuerligt våra produkter för att minska vårt miljöavtryck genom att integrera mer hållbara material, såsom återvunna material, samtidigt som vi säkerställer produkternas hållbarhet. Under 2024 kom cirka 47 % av Samsonites nettoomsättning från produkter som innehåller återvunnet material.*
Sedan vår första kollektion som innehöll återvunnen PET-plast från vattenflaskor, har vi fortsatt att utöka användningen av återvunnen polyester i både foder och yttertyger.
Vi lanserade Samsonite S'Cure Eco– vår första resväska med ett ytterskal som delvis tillverkats av återvunnen polypropen från hushållsavfall, såsom yoghurtbägare. Idag använder vi detta material i flera av våra bästsäljande modeller med hårt skal.
Vi har tagit steget vidare från återvunnen plast och börjat använda återvunnet aluminium i delar av våra produkter, till exempel i draghandtaget på vår ESSENS Limited Edition. Materialet kommer från källor som flygplan och läskburkar. Vi är arbetar redan med att införa detta även i våra huvudkollektioner.
*Vi använder redan återvunnet material i fodret på många av våra produkter, så arbetar vi aktivt med att öka andelen återvunnet material även i andra viktiga delar – såsom ytterhöljen och rören på draghandtaget. Under 2024 varierar mängden återvunnet material i våra produkter från 0 % till 75 %.
SLUTET AV PRODUKTENS LIVSCYKEL: ATT SLUTA KRETSLOPPET
Vi utforskar nya sätt att hjälpa våra kunder återvinna eller återanvända sina väskor när de nått slutet av sin livslängd.
Som ett exempel på hur återvinning av gamla produkter kan leda till nya lanserade vi 2024 vår ESSENS Limited Edition - ett innovativt steg mot en mer cirkulär design. Det yttre skalet består av minst 35% begagnade återvunna resväskor och minst 45% annat återvunnet konsumentavfall i vikt.
Hittills har vi genomfört flera regionala pilotprojekt i både Europa och Asien. Ett inspirerande exempel kommer från Indonesien, där vi samlade in över 2 000 begagnade resväskor. I samarbete med upcyclingbyrån WERGUD omvandlades väskorna till färgstarka bord, golvmattor och lekytor – och fick på så vis nytt liv i det gemensamma området Hang Tuah Park i Jakarta.

PLANETEN

100% FÖRNYBAR EL
Under 2023 nådde vi för första gången 100 % förnybar energi i våra ägda och drivna butiker, produktions- och distributionsanläggningar samt kontor – två år före vårt ursprungliga mål. Detta uppnåddes genom en kombination av egen solenergi, deltagande i gröna elprogram och inköp av förnybara energi-certifikat. Våra anläggningar i Oudenaarde, Belgien, och Nashik, Indien, har solcellsanläggningar på plats.
UTSLÄPP I VÄRDEKEDJAN
Största delen av våra koldioxidutsläpp kommer från de material som används i våra produkter. För att minska vår miljöpåverkan fokuserar vi på att öka användningen av material med lägre koldioxidutsläpp, såsom återvunnen polyester, polypropylen, polykarbonat och aluminium.
För att formalisera vårt åtagande har vi satt ett ambitiöst mål: att minska utsläppen från inköpta varor och tjänster med 52 % per bruttovinst till 2030, baserat på vår referenspunkt från 2022. Detta mål har validerats på koncernnivå genom initiativet Science-Based Targets.


HÅLLBARARE FÖRPACKNINGAR
För att minska avfallet har vi fastställt riktlinjer för hållbara förpackningar inom hela vår organisation: att minska materialanvändningen, använda förpackningar som är återanvändbara och återvinningsbara, samt prioritera mer hållbara material där det är möjligt. Från och med 2025 kommer vi att börja implementera dessa principer i hela vår verksamhet.
MÄNNISKOR

PROFESSIONELL UTVECKLING
Våra medarbetare är drivkraften bakom vår verksamhet och vårt hållbarhetsarbete. Vi har nått vårt mål att erbjuda alla medarbetare möjlighet till professionell utveckling före slutet av 2024 – ett år tidigare än planerat.
Vi erbjuder möjligheter som ledarskapsutbildning, kompetensutveckling och verktyg för prestationsstyrning till alla medarbetare - i linje med vårt åtagande att hjälpa våra medarbetare att nå sin fulla potential.
KULTUR & INKLUDERING
Som ett globalt varumärke omfamnar vi mångfald och en kultur som speglar många nationaliteter och bakgrunder. Vi strävar efter att skapa en inkluderande arbetsplats och företagskultur där våra team kan växa, samarbeta och trivas tillsammans.
Genom vår halvårsvisa undersökning om kultur och inkludering får vi värdefulla insikter från våra team. Med hjälp av denna feedback har vi åtagit oss att fokusera på innovation, erkännande, professionell utveckling och lagarbete som nyckelområden för vår fortsatta tillväxt.


TRYGGA ARBETSFÖRHÅLLANDEN I HELA VÅR LEVERANSKEDJA
Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer för att säkerställa rättvisa och säkra arbetsförhållanden. Alla leverantörer av färdiga produkter samt vissa leverantörer av råmaterial och komponenter ombeds underteckna vår Ethical Charter – en uppförandekod som innehåller 10 grundläggande principer för att skydda människor i vår leveranskedja. Våra leverantörer är även ansvariga för att vidarebefordra våra förväntningar till sina egna leverantörer.
Vi inkluderar även en del av våra leverantörer i vårt Global Social Compliance Program för att genomgå granskning. Under året organiserar vi olika aktiviteter, såsom leverantörsutbildningar, för att stärka förståelsen för social efterlevnad och stödja leverantörerna i att förbättra sina resultat vid framtida certifieringar och revisioner.
Transparens är en självklar del av vårt arbete. Sedan 2017 har Samsonite Group regelbundet rapporterat om våra hållbarhetsinsatser – och det fortsätter vi att göra än idag.
År 2020 lanserade vi vår hållbarhetsstrategi Our Responsible Journey. Den bygger på över 115 års innovation och fungerar som vår vägvisare i arbetet mot våra mål för 2030.
OUR RESPONSIBLE JOURNEY